Skip to main content

Een RIB staat voor Rigid Inflatable Boat.

Dit betekent zoiets als een stijve opblaasbare boot, ofwel opblaasbare boot met stijve romp. Een RIB is een lichtgewicht maar krachtige, onzinkbare boot met hoge capaciteit, gebouwd met een stijve rompbodem die is verbonden met zijgevormde luchtdrijvers/tubes die met lucht onder hoge druk zijn opgeblazen om de zijkanten veerkrachtige stijfheid langs de bovenkanten van de boot te geven. Het ontwerp is stabiel, licht, snel en zeewaardig. De opgeblazen kraag werkt als reddingsvest en zorgt ervoor dat het schip zijn drijfvermogen behoudt, zelfs als de boot water opneemt. De RIB is een evolutionaire ontwikkeling van de opblaasbare boot met een rubberen bodem van stof die verstijfd is met platte planken om het dek of de vloer van de boot te vormen. 

RIB’s zijn erg populair voor particulier gebruik maar worden ook vaak professioneel gebruikt. Onder meer als werkboten (ondersteunende walfaciliteiten of grotere schepen) bij handel op het water, militaire vaartuigen, waar ze worden gebruikt in patrouillefuncties en om troepen tussen schepen of aan wal te vervoeren, en natuurlijk als reddingsboten.

Inflatable boat on beach

De geschiedenis van de RIB.

De RIB komt oorspronkelijk uit Groot Brittannië. De combinatie van stijve romp en grote opblaasbare drijfbuizen was bedacht door een team van de Royal National Lifeboat Institution (RNLI) dat in 1964 werkte aan een oplossing om de slijtage van de stoffen bodems van de bestaande opblaasbare reddingsboten te verminderen. Hoewel er werkende versies werden gebouwd, waren de stijve rompen van multiplex niet sterk genoeg en braken ze in golven.

In 1964 verving admiraal Desmond Hoare en zijn studenten van het Atlantic College de gescheurde bodem van hun 12 voet lange (3,7 m) reddingsboot door een triplexplaat vastgelijmd aan de opblaasbare tubes. Dit bleek een succesvolle modificatie, maar was nogal ongemakkelijk bij snelheid offshore, en daarom werd de romp herbouwd met een ondiepe V-boegingang die overging in een bijna vlakke achtersteven. Deze boot heette Atlanta en later dat jaar werd een Atlantic College RIB tentoongesteld op de London Boat Show.

De eerste commercieel verkoopbare RIB werd in 1967 geïntroduceerd door Tony en Edward Lee-Elliott van Flatacraft en gepatenteerd door  Desmond Hoare in 1969 na onderzoek en ontwikkeling aan Atlantic College in Zuid Wales.

RNLI RIB Atlantic 21

De eerste rigide inflatable reddingsboot van de RNLI was de B-klasse, Atlantic 21, waardoor meer wendbare reddingsacties dichter bij de kust mogelijk waren. De Atlantic 21 was de eerste generatie RIB’s. De eerste commerciële RIB zou de Avon Searider zijn, die werd gelanceerd op de London Boat Show in januari 1969.

Wil je op de  hoogte blijven van nuttige informatie, artikelen, nieuwe producten en acties. Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief: